Kā tikt galā ar jauniešu bulingu? Socioloģijas studentes meklē risinājumus Erasmus+ programmā Lisabonā
Šodien noslēdzas Lisabonas Eiropas universitātes Dizaina, tehnoloģiju un komunikāciju fakultātes (IADE) organizētās Erasmus+ kombinētās intensīvās programmas (BIP) "Lab IDEAS: Impact-Driven Education for Action and Sustainability" klātienes nodarbību sesija. 50 studenti no piecām valstīm (Portugāles, Beļģijas, Polijas, Vācijas un Latvijas) starpdisciplinārās astoņu cilvēku komandās, pārstāvot dizaina, mārketinga, komunikācijas un socioloģijas jomas, nedēļas laikā meklēja risinājumu, kā novērst bulingu skolā un starp jauniešiem.
"Bulings (iebiedēšana, pazemošana vai pakļaušana ar vardarbības draudiem) kā sociāla problēma ir pazīstama un izplatīta praktiski visās valstīs. Atšķirības pastāv tajā, kā sabiedrība to atpazīst, vai rīkojas preventīvi, kā cīnās ar sekām, vai ir izveidoti atbalsta instrumenti cietušajiem un tām sabiedrības grupām, kuras sniedz atbalstu bulinga upuriem," stāsta Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes (ESAF) profesore Līga Paula, kura piedalījās starptautiskajā mobilitātes programmā. Ideja par risinājumiem bulinga novēršanai kā centrālo uzdevumu BIP programmā organizatoriem radās sadarbībā ar vietējo policiju, kurai Portugālē aizvien vairāk nākas saskarties ar palīdzības meklētājiem. Diemžēl policijas pārstāvjiem ne vienmēr ir pietiekamas zināšanas par bulingu, nav izveidots atbalsta tīkls un instrumenti problēmas apmēru apzināšanai un risināšanai.
Studentu piedāvātie risinājumi problēmas risināšanai ietvēra gan galda spēles bērniem un pusaudžiem, gan mājas lapas izveidi cietušo atbalstam un informatīvus materiālus speciālistiem, kas sadarbībā ar policiju iesaistīti bulinga novēršanā, gan arī asociācijas izveidi, kura nākotnē varētu pāraugt sociālā kustībā, regulāri aktualizējot bulinga problemātiku sabiedrībā un skolās, kā arī radot drošu vidi cietušajiem, kur saņemt praktisku un psiholoģisku atbalstu. Visi šie risinājumi tika prezentēti Lisabonas policijas pārstāvjiem.
No Latvijas BIP mobilitātē piedalījās sešas ESAF pamatstudiju programmas "Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija" (OSPS) otrā kursa studentes – divas pilna laika studentes (Amanda Lejniece, Amanda Reinfelde) un četras nepilna laika tālmācības studentes (Laura Džou, Inese Ķikāne, Linda Malihina, Daiga Treimane). "Šis BIP Lisabonā bija ļoti vērtīgs posms manā personīgajā izaugsmē, tas palīdzēja pilnveidot angļu valodas zināšanas, attīstīt komunikācijas prasmes un paplašināt redzesloku. Tas paliks atmiņā ar jaunām pieredzēm, izaicinājumiem, iedvesmojošiem cilvēkiem un patīkamām atmiņām,” stāsta Amanda Reinfelde. Savukārt Amanda Lejniece piebilst, ka “dalība bija izaicinājums vairākos aspektos – gan komunikācijas, gan sadarbības, gan organizatoriskajā ziņā. Procesā bija jāsaskaras ar atšķirīgiem viedokļiem, dažbrīd arī nesaskaņām un problēmām. Vienlaikus šī pieredze palīdzēja saprast, cik svarīgi ir mierīgi reaģēt, saglabāt cieņu un mācīties arī no sarežģītām situācijām. No socioloģiskā skatupunkta šis process labi parādīja, kā atšķirīgas pieredzes un lomas ietekmē grupas dinamiku".
Profesore Līga Paula atzīst, ka dalība šajā mobilitātes programmā bija lieliska iespēja gūt pieredzi BIP organizēšanā, dibināt jaunus kontaktus un dalīties pieredzē ar ārvalstu kolēģiem. "Mūsu fakultātei jau ir pieredze BIP organizēšanā, bet šeit, Lisabonā, bija vērtīgi vērot akadēmiskās vides sadarbību ar ieinteresētajām pusēm no vietējās kopienas. Sastrādāties multikulturālās un starpdisciplinārās komandās var būt liels izaicinājums, kas prasa atvērtību un dažkārt pat drosmi. Īpašs gandarījums ir par to, ka Erasmus+ BIP mobilitātes iespēju izmantoja arī OSPS tālmācības studentes," stāsta L. Paula.
Tālmācības studentes atzīst, ka bija gandarītas piedalīties programmā. "Šis BIP projekts ir balstīts uz dizaina domāšanu, taču projektam pamatā ir sociāla problēma, līdz ar to mūsu jau iegūtās zināšanas socioloģijā noderēja, īpaši projekta sākumposmā. Savukārt spēja sadarboties ar dažāda vecuma un tautību cilvēkiem bija noderīga visa projekta īstenošanas gaitā. Daudz varējām mācīties arī no saviem komandas biedriem – ne tikai praktisku darbošanos, veidojot mājas lapas no nulles, plakātu izgatavošanu u.tml., bet arī par komandas biedru pārstāvēto valstu kultūras īpatnībām un tradīcijām. Viennozīmīgi tālmācības studijas nav šķērslis, lai neizmantotu iespēju un nepieteiktos Erasmus+ mobilitātei!" atzīst studentes. Viņas uzsver, ka šāda starptautsika programma ir lieliska iespēja atsvaidzināt vai nostiprināt svešvalodu zināšanas un pārliecināties par savām sadarbības prasmēm. "Un iespēja pabūt Lisabonā ir vienkārši lieliska! Liels paldies mūsu programmas direktorei Gintai Kronbergai par sniegto iespēju!" saka studentes.
Tāpat kā LBTU, arī Lisabonas Eiropas universitāte Portugālē ir ChallengeEU alianses dalībniece. 2024. gadā tās sastāvā tika integrēta 20.gs. 60.gados dibinātā IADE, kas ir senākā dizaina skola Portugālē un šobrīd ierindojas 50 labāko Eiropas dizaina skolu grupā. Piedāvājot studijas bakalaura, maģistra un doktora studiju programmās, īstenojot sadarbību ar industriju un iesaistoties pētniecībā, IADE ir ļoti atvērta starptautiskajai sadarbībai, integrējot globālas komunikāciju un tehnoloģiju tendences lokāli izmantojamos risinājumos.